Handige tips

Handige tips

Het opstellen van onder andere een sollicitatiebrief en een Curriculum Vitae, blijkt in praktijk nog een hele opgave te zijn. De meest vreemde varianten komt men dagelijks tegen. Hieronder volgen een paar handige tips voor het opstellen van een levensloop.

De levensloop (Curriculum Vitae)

Een werkgever vraagt naar een overzicht van de opleiding(en) en werkervaring(en) over jezelf. Dit overzicht, levensloop of Curriculum Vitae genaamd, is het visitekaartje. De levensloop dient overzichtelijk, netjes en leesbaar te zijn.

Een goede levensloop bevat alle belangrijke, concrete feiten over jezelf. Zodra je voor een baan wordt aangenomen/ afgewezen, dan moet het geschikt zijn als archiefstuk. Vandaar ook de zeer strakke indeling en maximum aan informatie in kort bestek. In de brief kan men iets van de persoonlijkheid en motivatie laten zien. In feite verkoop je jezelf (wie je bent, wat je kunt en wat je hebt bereikt, m.a.w. wat je tot dan toe hebt gedaan). De harde gegevens (jaartallen, opleidingen e.d.) horen echter in de levensloop.

Het schrijven van een goede levensloop vraagt veel aandacht. Met je levensloop en de brief wil je de werkgever interesseren. Dat lukt alleen als de levensloop er verzorgd uitziet, alle relevante informatie weergeeft en goed aansluit bij de functie-eisen en de behoeften van de werkgever. Dit betekent dat je levensloop geen standaard document mag worden. Per sollicitatie moet je nagaan of de inhoud van de levensloop aangepast moet worden aan de vacature waar je op dat moment op reageert.